top of page
Zoeken
priscaniel

'U vraagt, wij draaien.'​ Maar… stel je wel de juiste vraag?

Bijgewerkt op: 1 jul. 2021



De mens en alle (ICT) verlokkingen. Je bent op zoek naar een ICT-oplossing voor een uitdaging of probleem. De ontwikkelaar waarmee je in gesprek bent zegt alles te kunnen bouwen. Je voelt je als een kind in de snoepwinkel. De mogelijkheden zijn eindeloos! Maar heb je wel de juiste vraag gesteld? Want uiteraard kan alles gebouwd worden, of dat nu drie of dertig jaar duurt. Alles kan. Maar wat heb je echt nódig?


ICT en techniek zijn niet overal een oplossing voor. Je kunt ook beslissen om bijvoorbeeld anders te gaan werken. Vraag je dus af met welke behoefte je daadwerkelijk te maken hebt. Is jouw probleem of uitdaging toch het beste op te lossen of te vereenvoudigen met ICT? Prima! Maar dan moet jij je, als vragende mens, bekwamen in een aantal vaardigheden om die ICT-oplossing


op de juiste manier efficiënt in te zetten. Want wanneer je de rol van klant inneemt in een ontwikkelproces is het van belang dat je je bewust bent van de valkuilen die je tegenkomt.

Voordat er ook maar iets gebouwd wordt, moet je allereerst zeker weten dat je de juiste vraag stelt aan de ontwikkelaar. Belangrijk hierbij is, om te beseffen dat de businessvrager en de IT-ontwikkelaar vaak ver uit elkaar staan als het gaat om denkkader, opleiding, kennis en achtergrond. Ze kennen elkaars wereld niet of onvoldoende. Ze spreken een andere taal, dus begrijpen elkaar niet of niet goed. Zoek daarom naar verbinding op vlakken die jullie beiden wel hetzelfde interpreteren en werk vanuit daar verder aan elkaars begrip en de samenwerking.


Voorkom ook dat je, als vrager, te werk gaat als een kind in een snoepwinkel dat alles vraagt of bestelt, omdat de mogelijkheden eindeloos zijn. Je vraagt om een glimmende knalrode Ferrari en kunt daarmee 300 km per uur rijden, maar eigenlijk is jouw dagelijkse route uitsluitend door straten met verkeersdrempels. Dat betekent dat je een systeem hebt gevraagd dat helemaal niet aansluit bij jouw probleem of behoefte. Dat is vergelijkbaar met jouw ICT vraag: je wilt een systeem met de meest uitgebreide functies en met de mogelijkheid om allerlei rapporten uit te draaien. Vervolgens krijg je dat systeem, met oneindig veel knopjes, en concludeer je dat veel van die functies niet essentieel zijn en dat het ontzettend ingewikkeld is om mee te werken.


Om dat te voorkomen, ga je terug naar de basis. Bepaal je MVP, je Minimal Viable Product. Oftewel: wat heb je minimaal nodig? Wat heb je minimaal nodig om het proces te automatiseren bijvoorbeeld. Dat is zeker een lastige vraag, maar hoe beter je dit als vrager traint, des te meer aansluiting vind je met de ontwikkelkant. Vaak wordt het ontwikkelen en inzetten door de vrager gezien als één stap. Daardoor overheerst de drang om dan meteen een zo groot mogelijke stap te zetten. Maar het is niet die ene stap, het is de complete reis die tot de oplossing leidt. Start daarom vanuit de grootste prioriteit en vanuit de minimale behoefte en maak samen die reis naar succes.


Voor veel ontwikkelaars geldt: U vraagt. Wij draaien. Maar wanneer je niet de juiste vraag stelt, draait het uit op een oplossing die niet aansluit bij je daadwerkelijke probleem. Je krijgt wat je vraagt, niet wat je bedoelt. Dus: stel de juiste vraag! Wat wil je echt? En wat heb je minimaal nodig om tevreden te zijn? Dat is veel moeilijker te bepalen dan vragen om alle opties en mogelijkheden. Wanneer moet het klaar zijn? Wat is het doel? Wanneer je hier vooraf écht goed over nadenkt, is het veel eenvoudiger om de juiste vraag te stellen en een succesvolle reis te beginnen. De reis op weg naar jouw (ICT) oplossing.

0 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page